Wywiad z Łukaszem Zeleznym [Head of Organic Acquisition @ uSwitch] | Marketing i Biznes

Dzięki uprzejmości Łukasza Zeleznego udało mi się przeprowadzić z nim krótki wywiad, w którym poruszyliśmy tematy związane z personal brandingiem, marketingiem, blogowaniem, najważniejszymi w jego pracy narzędziami, SEO oraz branżą marketingową w UK. Zaczynamy!

Lukasz Zelezny - Wywiad

1. Jak zbudować swoją markę osobistą w tak konkurencyjnej branży jak marketing i jakie działania byś podjął, gdybyś zaczynał swoją karierę od nowa?

Staram się nie mieć żalów do przeszłości, bo żale takie i tak nic nie zmieniają. Dlatego też (być może poprzez klasyczny mechanizm wyparcia) niczego w swojej przeszłości bym nie chciał zmienić. Wiem że jestem w miejscu i czasie w którym jestem dzięki wszystkim tym dużym i małym sytuacjom sprzed dnia, tygodnia, miesiąca czy lat. I w tę filozofię wpisuje się również tzw. przez Ciebie moja kariera. Gdybym zacząć miał raz jeszcze, zrobiłbym dokładnie to samo.

Taka odpowiedź może Cie jednak nie satysfakcjonować. Więc pozwól że podzielę się z Tobą osobistymi przemyśleniami, a mianowicie zastanawiam się czasami gdzie byłbym gdyby moja samoświadomość na wczesnym etapie zajmowania się autopromocją była większa.

Z PR, czy SEO miałem styczność już ponad 15 lat temu, dość nietypowo. Wzięło się to z tego, że od kiedy pamiętam zawsze ciągnęło mnie do dużych społeczności posiadających jakiś wspólny mianownik.

Na samym początku, gdzieś w początkach lat 90-tych była to amigowa demoscena. Zloty ludzi których łączył ten sam komputer (Amiga) i umiejętności były czymś niesamowitym. W pewnym sensie czułeś się jak członek tajnego stowarzyszenia. Nie chcę wchodzić w meandry czym demoscena była, ale jest to temat arcyciekawy i do wygooglowania. Następnie były drum and bassy a dokładniej rzecz biorą produkcja muzyki oraz granie w klubach. Tu podobnie, drum and bass był stylem życia a nie tylko muzyką. I jak wcześniej pisałem i tutaj istniała społeczność. Do dziś (z sentymentu) posiadam domenę drumandbass.pl

Trzecią erą jest era SEO. I tu ponownie, nie traktuję tego jako pracy ale raczej jako styl życia. Bo poza poszerzaniem wiedzy są konferencje, meet-upy, workshopy, webinary i wiele innych. Tylko w 2015 roku zrobiłem jakieś 75,000 kilometrów latając między salami konferencyjnymi. To w pewnym sensie uzależnia bo jak inaczej wytłumaczyć pomysł lotu do Chin na konferencję ClickZ Shangai tylko po to aby zatrzymać się w hotelu na parę godzin i wracać do Londynu. Cała podróż tam i z powrotem (licząc z konferencją) zajęła mi mniej niż 48 godzin. Po lądowaniu na Heathrow zaraz poszedłem do biura.

Zapytasz – co łączy demoscenę, drum and bass i SEO. W każdym z tych etapów ważna była autopromocja. Będąc urodzonym w niedużym mieście (Tarnowskie Góry) i chcąc zagrać na imprezie w Warszawie czy Krakowie musiałem zrozumieć jak wypromować się używając do tego wyłącznie internetu.

Stworzyłem więc stronę, założyłem statystyki i zastanawiałem się w jaki sposób mógłbym zwiększyć ruch. I tak długo to trwało aż dostałem pierwsze zaproszenie, a potem drugie, trzecie i kolejne.

Ogromna ilość analogii występuje jeśli chodzi o bycie prelegentem. Wiedza którą zdobyłem na wczesnym etapie jest mi tutaj bardzo pomocna.

Dlatego jeśli ktoś z Twoich czytelników chciałbym zacząć budować swój własny, personalny brand, proponowałbym zacząć przygodę od następujących kroków.

  1. Załóż konto na LinkedIn oraz Twitterze i aktywnie je prowadź,
  2. Aktywnie staraj się zwiększać ilość osób które Cię śledzą,
  3. Zarejestruj domeny .com i .pl (co najmniej) ze swoim nazwiskiem lub imieniem i nazwiskiem,
  4. Załóż i prowadź bloga pod domeną którą wykupiłeś (najlepiej na wordpresie),
  5. Używaj zawsze tego samego zdjęcia profilowego,
  6. Uczestnicz w wydarzeniach branżowych,
  7. Poprowadź prelekcję (wyjdź ze strefy komfortu – nie wiesz jak wygłosić prelekcję? Naucz się!),
  8. Skorzystaj z kursów uDemy.com, Lynda.com, Coursera czy Fiszki.pl),
  9. Znajdź sobie mentora, kogoś kto dać Ci dobre rady,
  10. Poszerzaj swoją wiedzę tak aby kiedyś ktoś nazwał Cię ekspertem,
  11. Uważaj aby nie dopadł Cię Efekt Krugera-Dunninga.

Ot takie 11 przykazań

2. Jak wypromować bloga bez dużych nakładów reklamowych?

Tu nie ma jednej recepty ale popatrz na polską blogosferę. Większość blogów jest znana bo ludzie lubią czytać to co piszą autorzy. JasonHunt, MakeLifeEasier, MakeLifeHarder, JakOszczedzacPieniadze czy CzasGentlemanow są poczytne z racji treści.

Druga sprawa – należałoby się zastanowić kto jest odbiorcą Twoich treści.

Jeśli twój blog ma docierać do potencjalnego klienta to raczej nie pisz o ciężkich technicznych tematach, które zrozumieją tylko podobni do Ciebie ludzie obracający się na co dzień w klimatach SEO, Social Media czy PPC. Właściciel firmy nie ma czasu na naukę online marketingu (choć często mówi że jest inaczej).

On raczej będzie wolał poczytać dobrego i zwięzłego kejsa który przekona go do kontaktu z Tobą i podjęcia współpracy.

Ponieważ ja staram się raczej targetować branżę i inne osoby zajmujące się SEO i Social Media, jedną z moich taktyk do budowania brandu jest oferowanie potencjalnym czytelnikom darmowych narzędzi. Póki co, pierwszym z nich jest status checker dostępny tutaj: https://zelezny.uk/http-status-checker – nad kolejnymi pracuję.

Do tego dochodzą artykuły które staram się pisać jako tzw. 10x content. To czym jest 10x content dostępne pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=0ghahOijoLYPrzykładem tego może być artykuł o tym jak lewarowałem swój Klout Score https://zelezny.uk/klout-score/ – zauważ że w artykule są interaktywne tabele i wykresy. Sukces tego artykułu mierzę jako tzw. engagement poprzez zliczanie udostępnień i komentarzy.

Łukasz Zelezny - Wywiad

 

3. Jakie narzędzia wspierające marketing online uważasz za najważniejsze?

Ja mam duży problem bo uzależniam sie od pracy z narzędziami i potem nie potrafię bez nich żyć. Lubię narzędzia wyspecjalizowane. Staram się (z małymi wyjątkami) unikać kombajnów do wszystkiego. Postaram się więc to zwięźle przedstawić.

Jeśli chodzi o SEO to:

– SEMRush, SearchMetrics i SISTRIX – wywiad, keyword research, optymalizacja
– DeepCrawl szeroko pojęty OnPage
– Majestic i Ahrefs – linki, linki, linki
– BuzzSumo – content research

Jesli chodzi o Social Media:

– HootSuite – harmonogramy
– CrowdFire – autoDM na Twitterze
– IFTTT i Zapier – szeroko pojęta automatyzacja między platformami
– ViralContentBuzz – do robienia szumu na Twitterze
– Brand24 – research co i gdzie o mnie napisali
– SoTrender – diagnostyka kanałów
– Commun.IT – relacje ze społecznością
– DLVR.IT – obsługa domeny ZELEZNY.LINK oraz puszczanie RSSów w kanałach mediów społecznościowych
– SNIP.LY – dodawanie brandowego linka do każde treści

Lukasz Zelezny - Wywiad

4. Jakie są Twoje ulubione techniki SEO i czy możliwe jest samodzielne wypozycjonowanie strony małej firmy? 

Tu podobnie jak w pytaniu drugim. Potencjalny sukces opiera się na kreatywności przede wszystkim. Mam w głowie świetny przykład – http://www.goeuro.pl/pociagi/kolej-duzych-predkosci – bardzo kreatywna treść która była udostępniana i linkowana wiele razy. Że o głównej na wykop.pl nie wspomnę ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Łukasz Zelezny - WywiadŁukasz Zelezny - Wywiad

Pytanie – czy jesteś w stanie dostarczyć sobie danych, a potem wykonać taką podstronę? Jeśli tak, to możesz zdać się na siebie. Ale pamiętaj że często umiejętności to jedno, a czas potrzebny na wykonanie researchu, przetworzenie i opracowanie danych i w końcu wykonanie strony jest tak duży że samemu ciężko to ogarnąć.

5. Jakie są główne różnice pomiędzy branżą marketingową w UK i w Polsce?

W Polsce z tego co pamiętam są jeszcze firmy które rozliczają się za pozycję. W UK bardziej jest brany pod uwagę ruch oraz konwersje.

Do tego SEO w Polsce jest często traktowane jako tzw. silos – odrębny kanał, którym np. zajmuje się agencja.

W UK coraz bardziej na pierwszym planie jest synergia między UX, Content, SEO, Social Media ale też i PPC, więc działy zmuszone są pracować bliżej siebie. Wychodzi to na dobre wszystkim.

Dodam jeszcze że korporacyjne SEO jest bardziej jak maraton niż bieg na 100m. Tu ciągle coś trzeba zmienić, poprawić, sprawdzić. Niekończąca się opowieść o której chętnie opowiem Ci następnym razem.

A póki co pozwól że pozdrowię czytelników i życzę powodzenia z online marketingiem  

 

Lukasz Zelezny - Wywiad

Lukasz Zelezny
https://zelezny.uk

Speaker | Head of Organic | SEO Evangelist | Link Builder, PPC & Social Media geek | Traveler (UK,Far East,Scandinavia) | Drum And Bass Producer

Tagged with: