Snapchat marketing – 4 pomysły na wykorzystanie

Snapchat marketing – jak wykorzystać Snapchat w Twojej firmie

Snapchat to jedna z najszybciej rosnących sieci społecznościowych na świecie. Jak każda tego typu platforma Snapchat daje ogromne możliwości biznesowe, trzeba jednak wiedzieć jak prowadzić działania reklamowe i marketing z wykorzystaniem tej niepozornej aplikacji. Poniżej przedstawię 4 pomysły na snapchat marketing 🙂

Przede wszystkim zacznijmy od tego czym jest Snapchat. Jest to aplikacja mobilna, która pozwala na robienie zdjęć lub filmów, które wyświetlane są przez maksymalnie 10 sekund, a po 24 godzinach od publikacji dostęp do nich jest niemożliwy. Użytkownicy mogą wysyłać zdjęcia i filmy do wybranych osób ze swojej listy lub do wszystkich (my story).

Już dawno skończyły się czasy, w których narzekaliśmy na brak informacji. Obecnie dociera do nas zbyt dużo komunikatów i nie jesteśmy w stanie przyswoić sobie wszystkich. Marketing jest bezpośrednio związany z uwagą odbiorców i jeśli nie potrafisz skłonić potencjalnych klientów do poświęcenia kilku sekund na zwrócenie uwagi na Twój komunikat, to nie istniejesz. Marketerzy i właściciele biznesów walczą o uwagę, o wysłuchanie ich komunikatu przez odbiorców, a nie jest to łatwe przy zalewie informacji, które atakują nas w reklamach telewizyjnych, z facebookowej tablicy, czy w natłoku zdjęć na Instagramie.

To, co wyróżnia Snapchat, to właśnie większe poświęcenie uwagi ze strony odbiorców. Jest tylko komunikat, odbiorca i kilka sekund na przyswojenie go. Oczywiście w przypadku MyStory można ponownie odtworzyć „snapa” ale ile osób to robi? Znikoma część. Snapchat daje Ci możliwość bardziej osobistego kontaktu z odbiorcami, co może przełożyć się na silniejszą więź i wywieranie większego wpływu na nich. Twórz komunikat tak, jakbyś zwracał się bezpośrednio do osoby, która Cie obserwuje. Spraw, by był to bardzo osobisty kanał komunikacji, a wygenerujesz silniejszą więź między Twoim biznesem i klientami.

Skupię się w tym wpisie przede wszystkim na możliwościach wykorzystania Snapchata przez małe i średnie firmy, również lokalne. Jak zatem Twoja firma może skorzystać z możliwości tej aplikacji?

  • Snapchat w branży gastronomicznej

snapchat dla restauracji

Jedna z moich ulubionych branż pod względem możliwości marketingowych to istny raj dla działań przy użyciu Snapchata. Jak wykorzystać snapchata do promowania restauracji, baru, pubu itd?

Snapchat oferuje możliwość dodania nowych znajomych/profili za pomocą zeskanowania kodu. Wygląda to tak:

snapchat marketing

Wydrukuj swój kod, opraw i umieść w widocznym dla klientów miejscu (najlepiej np. przy barze i przy wejściu). Jeśli samo zaproponowanie obserwowania Twojego miejsca nie przyniesie efektów, zaproponuj dodatkową korzyść związaną z dodaniem do listy kontaktów, np. zniżkę, darmową przekąskę lub herbatę/kawę. Poinformuj również, że na profilu będą się pojawiały informacje o specjalnych zniżkach, promocjach i wydarzeniach – to z pewnością zachęci nie tylko do dodania Twojego profilu ale również do regularnego sprawdzania nowych snapów.

Zaplanuj sobie strategię budowania relacji i zwiększania zaangażowania ze strony obserwujących – to bardzo istotne, by mieć z góry założony plan, który oczywiście będzie dostosowywany do potrzeb i sytuacji.

Dodawaj Snapy codziennie! Snapchat nadaje się idealnie do real-time marketingu. Pokazuj co jest daniem dnia w Twojej restauracji i jaki drink dzisiaj polecasz (spraw, by Twoi odbiorcy byli głodni, gdy to obejrzą!).

Pamiętaj również o stworzeniu wokół tego medium atmosfery wyjątkowości – oferuj od czasu do czasu specjalne gratisy i rabaty dla klientów, którzy np. podadzą wyznaczone przez Ciebie w dany dzień hasło, albo pokażą zrzut ekranu z Twoim snapem. Wykaż się kreatywnością i spraw, by odbiorcy chętnie odtwarzali to, co dla nich przygotujesz!

Wykorzystaj również obecność klientów w lokalu i znajdź sposób na zachęcenie ich do zrobienia snapa na miejscu – możesz np. dodawać zabawne karteczki podczas podawania zamówienia, w których napiszesz „Poczekaj! Najpierw snap – później jedzenie” lub coś, co uznasz za najbardziej optymalne w Twoim lokalu. Oczywiście podawanie takich karteczek osobom, które są na emeryturze raczej nie zadziała, ale młodsi klienci z pewnością będą wiedzieć o co chodzi 😉

Snapchat może być też idealnym sposobem na wprowadzenie grywalizacji w Twoim biznesie. Zamieść np. serię zdjęć, które będą trwały bardzo krótko, nawet 1 sekundę. Na każdym niech będzie widoczna jakaś litera, która będzie się składała w określony wyraz. Ci, którzy na facebooku umieszczą w poście na swojej tablicy ten wyraz z odnośnikiem do profilu Twojego lokalu, będą mogli odebrać darmową kawę, piwo lub inny gratis (niech liczy się pierwsze 10 osób, które przyjdą do Twojej restauracji/baru/pubu. Dzięki temu powiększysz również grono fanów na facebooku.

  • Snapchat dla kwiaciarni

snapchat dla kwiaciarni

Jak wykorzystać Snapchat do promowania kwiaciarni? To proste!

Można bardzo łatwo podzielić klientów na dwie grupy – kobiety i mężczyzn.

Kobiety z reguły lubią kwiaty, lubią też oglądać ładne bukiety i ogólnie kwiaty kojarzą im się bardzo pozytywnie.

Mężczyźni natomiast kupują kwiaty głównie przy okazji różnego rodzaju świąt (np. walentynki, dzień kobiet), urodzin, imienin, na „przeprosiny” (tak, to prawda) itd.

Niestety faceci często zapominają o różnego rodzaju świętach, a z drugiej strony często nie wiedzą co kupić swojej partnerce, czy komuś z rodziny przy okazji ważnego wydarzenia.

Jaki zatem komunikat można wysyłać do odbiorców? Z jednej strony warto pokazywać piękne bukiety, które z pewnością spodobają się kobietom, a z drugiej przypominać o różnych świętach. Proste, prawda? 🙂

  • Snapchat dla sklepu internetowego

snapchat dla sklepu internetowego

Ciężko wymyślić uniwersalny sposób wykorzystania Snapchata przez wszystkie możliwe rodzaje sklepów internetowych. Dużo zależy od rodzaju oferowanego produktu. Podobnie jak w przypadku wyżej omawianych przykładów można zastosować komunikację na Snapchacie po to, by zwiększyć zaangażowanie klientów. 

Przede wszystkim w przypadku sklepów internetowych najłatwiej przyciągnąć różnego rodzaju zniżkami. Wybierz codziennie, raz w tygodniu lub nawet raz w miesiącu jakiś produkt, którego cena będzie obniżona dla osób obserwujących Twój profil na Snapchacie. Udostępniaj kody, dzięki którym pierwszych kilka osób, które zamówią coś w sklepie otrzyma zniżkę lub darmową przesyłkę. Można tutaj wymieniać masę różnych sposobów podobnych do tych, które związane są z email marketingiem.

Wykorzystując tego typu „marchewki” zachęcisz i przyzwyczaisz osoby obserwujące Twój profil do oglądania kolejnych snapów. 

Nie ograniczaj się tylko do promocji i zniżek – pokazuj sprzedawane przez Ciebie produkty i jeśli to możliwe, nie pokazuj ich na zasadzie zdjęcia na białym tle. Skup się na pokazaniu możliwości wykorzystania ich w codziennym życiu.

Bardziej konkretny przykład?

Jeśli prowadzisz sklep z kosmetykami i akcesoriami do makijażu, to możesz zastosować prostą formę „Przed&Po”. Publikuj zdjęcia bez makijażu i po „upiększeniu” z wykorzystaniem oferowanych przez Ciebie produktów. To zadziała na pewno lepiej niż kolejne photoshopowane zjęcia w galerii na Twojej stronie.

  • Snapchat jako sposób budowania marki osobistej

snapchat marka osobista

 

Moim ulubionym przedstawicielem tej formy wykorzystania Snapchata jest Gary Vaynerchuk, amerykański guru marketingu, przedsiębiorca i inwestor pochodzenia białoruskiego. Pokazywanie codziennej pracy, zapowiadanie nowych wydarzeń i kierowanie ruchu na inne kanały komunikacji, to tylko kilka przykładów działania na Snapchacie. Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie – jaki cel chcę osiągnąć poprzez moje działania na Snapchacie? Chcesz pokazać się od strony pozabiznesowej? Być może chcesz pokazać swoją prace „od kuchni”?

Zdefiniuj cele i zacznij dodawać snapy! 🙂

Podsumowanie

Każdy biznes ma swoją specyfikę, jednak w wielu przypadkach Snapchat to dobre rozwiązanie. Jaka dodatkowa korzyść może płynąć z obecności na tej platformie? Póki co Snapchat jest w fazie wzrostu, nie ma jeszcze aż tak dużo polskich kont na tej platformie i możesz stosunkowo łatwo zaistnieć wykorzystując oferowane przez tę aplikacje mechanizmy. Oczywiście jeśli prowadzisz sklep internetowy z produktami dla grupy docelowej 50+ to nie ma sensu marnować czasu na Snapchat, ale statystyki pokazują, że coraz starsi użytkownicy sięgają po tę aplikację, więc wkrótce opinia o tym, że „Snapchat to aplikacja dla gimbazy” przestanie być aktualna. Co ciekawe, z Facebookiem było podobnie 😉

Snapchat marketing – Jak wykorzystać snapchat w twojej firmie? from Kamil Glapiński

Zobacz również JAK PROMOWAĆ RESTAURACJĘ NA INSTAGRAMIE (I NIE TYLKO)?

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące tego jak Twoja firma może wykorzystać Snapchat w komunikacji z klientami i marketingiem, to zapraszam do zadawania pytań w komentarzach 🙂

Tagged with: