Jak promować restaurację na Instagramie (i nie tylko)? – Poradnik

Jeśli prowadzisz restaurację, kawiarnie lub bar i nie wiesz co zrobić, żeby zdobyć nowych klientów, to możesz przestać dalej szukać, bo za chwilę przedstawię Ci krok po kroku jak promować restaurację (lub inny biznes gastronomiczny) wykorzystując do tego Instagram.

Dlaczego Instagram? Jest to wciąż rosnąca społeczność opierająca się o wizualny kontent, który w przypadku biznesów gastronomicznych ma ogromne znaczenie. Liczba polskich użytkowników Instagrama przekroczyła w zeszłym roku 3 mln, więc najwyższy czas, by dowiedzieć się jak promować swoją restaurację na tym portalu 🙂

Poradnik ten przyda się zarówno restauratorom, właścicielom kawiarni, barów i pokrewnych biznesów, ponieważ łatwo można odnaleźć cześć wspólną tych biznesów, dlatego tytułowe „restauracje” potraktuj nieco szerzej i jeśli prowadzisz inny biznes powiązany z branżą gastronomiczną, to nie zamykaj tej strony – czytaj dalej, na pewno znajdziesz wiele przydatnych informacji 🙂

marketing restauracji

Na początku chciałbym podkreślić, że „nie samym Instagramem żyje restauracja” i istnieje kilka innych metod promocji biznesu gastronomicznego w sieci, które wkrótce opisze. Jeśli jesteś obecny na innych platformach – świetnie! Warto wtedy po prostu wejść dodatkowo na Instagrama, by poszerzyć możliwości dotarcia do klientów i sprawdzić co działa najlepiej.

  • 1. Czym się wyróżniasz?

Najgorsze co możesz zrobić, to stworzyć kolejną nudną restauracje, która niczym się nie wyróżnia. Jeśli jesteś na etapie planowania, spraw by Twój biznes był wyjątkowy. Pomyśl o tym jaki jest twój „target”, dla kogo przede wszystkim powinno być to miejsce? Kto powinien być Twoim klientem? Jasne, że najlepiej jeśli całe miasto „zwali Ci się na głowę” ale zanim Twój lokal stanie się modny, postaraj się bardziej skonkretyzować grupę idealnych klientów. Pamiętaj o tym, że jeśli jesteś dla wszystkich, to jesteś dla nikogo!  Z pewnością inaczej powinien wyglądać lokal (nie mówię tutaj tylko o wystroju, ale o całości – menu, klimacie miejsca, lokalizacji, a nawet godzinach otwarcia) dla emerytów, businesswoman i nastolatków. To samo dotyczy komunikacji w social media. W przypadku Instagrama dane dotyczące użytkowników wyglądają w następujący sposób:

Z danych Facebooka wynika, że 59 proc. polskich użytkowników Instagrama to kobiety. 28 proc. ma od 13 do 17 lat, 36 proc. – 18-24 lat, a 23 proc. – 25-34 lat. Starsze grupy wiekowe mają dużo mniejsze udziały: 35-44 lata – 8 proc., a 45-54 lat oraz 55 lat i więcej – po 3 proc.

źródło: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/3-2-mln-polskich-uzytkownikow-instagrama-przewazaja-kobiety-i-nastolatki-top50-uzytkownikow

promocja restauracji

  • 2. Spraw, by zaczęło im „burczeć” w brzuchu!

Nie osiągniesz sukcesu na Instagramie jeśli treści, które udostępniasz będą po prostu słabe. Pokaż swój lokal od jak najlepszej strony, pamiętając o pozycjonowaniu najważniejszych cech, które mają przyciągnąć określoną grupę klientów. Wstawiaj zdjęcia codziennie, pokaż swój biznes od środka i spraw, by na widok potraw, które serwujesz instagramowicze robili się głodni 🙂 Nagrywaj również filmiki, na których zaprezentujesz swoich pracowników, proces przygotowywania potraw przez kucharzy i zadowolonych klientów!

reklama restauracji

  • 3. Daj się odnaleźć!

Nie chodzi tutaj o SEO, czyli optymalizowaniu stron pod wyszukiwarki internetowe (głównie Google), natomiast skupie się na Instagramie. Co zrobić, żeby Twoi potencjalni klienci mogli Cię odnaleźć na Instagramie? Jest to jeden z najważniejszych elementów całej układanki.

Z pewnością wiesz czym są #hashtagi. To właśnie dzięki nim treści udostępniane przez Ciebie mogą dotrzeć do sporej grupy odbiorców. Wrzucając swoje zdjęcia i filmy nie zapomnij o oznaczeniu ich hashtagiem #NazwaTwojegoMiasta. Użytkownicy Instagrama często szukają zdjęć związanych z miejscem ich zamieszkania. Innymi popularnymi hashtagami związanymi z jedzieniem są #instafood i #foodporn. Warto eksperymentować i stosować inne, zarówno polskie jak i angielskie hashtagi.

promowanie restauracji

To nie koniec! Daj się odnaleźć poprzez lajkowanie i komentowanie zdjęć innych użytkowników, których znajdziesz poprzez m.in. hashtagi. Ponadto, znajdź największe profile związane z Twoją lokalną społecznością (np. lokalne media) i bądź na nich aktywny. Tylko proszę, nie spamuj! Unikaj nachalnych zachowań i komunikatów! Codziennie polub 20-30 zdjęć i zostaw 5-10 komentarzy. Gwarantuje Ci, że liczba Twoich followersów będzie dzięki temu zwiększać się regularnie.

Co zrobić, by nie lajkować i komentować „na ślepo”? Znajdź osoby z Twojego miasta, które obserwują profile Twojej bliższej lub dalszej konkurencji, a następnie daj znać o swoim istnieniu poprzez lajkowanie i komentowanie na ich profilach – najlepiej przy zdjęciach, które są powiązane z gastronomią. Tylko pamiętaj, by nie było to sztuczne i spamerskie! Umiar jest bardzo ważny.

Nie ograniczaj się do samej restauracji. Wrzucaj zdjęcia ze swojego miasta w ciekawym kontekście, który będzie można powiązać z Twoim biznesem, a z pewnością zyskasz dodatkowy ruch na profilu. Pamiętaj równiez o real-time marketingu. Reaguj na aktualne wydarzenia poprzez tworzenie odnoszących się do nich treści!

  • 4. Zbuduj długotrwałą relację z klientami.

Najlepsze działanie marketingowe to takie, które przynoszą długofalowe korzyści. Jeśli chcesz, żeby klienci regularnie zaglądali na Twój profil na Insta, a później regularnie przychodzili do Twojego lokalu, to musisz ich do tego zachęcić. Pamiętaj, że najbardziej osobistą formą kontaktu w internecie jest wciąż wiadomość e-mail. Jeśli zdobędziesz maila do swoich klientów, będziesz mógł się uniezależnić od portali społecznościowych i prowadzić niezależną komunikację. Nie wiadomo, czy Instagram nie wprowadzi kiedyś różnego rodzaju ograniczeń zasięgu tak jak zrobił to Facebook, więc pamiętaj o tym, że największą wartość póki co ma adres e-mail (i numer telefonu – to jest jeszcze lepszy sposób dotarcia do klienta).

marketing restauracji

Jak w takim razie zdobyć adres e-mail za pośrednictwem Instagrama? Bezpośrednio będzie problem, jednak dlaczego nie przenieść ruchu z Instagrama na np. stronę internetową?

Stwórz prosty komunikat graficzny, w którym poinformujesz swoich odbiorców o tym, że jeśli wejdą na podaną przez Ciebie stronę internetową otrzymają kupon na np. darmową kawę, który będzie ważny przez określony czas (tylko nie wymagaj od nich wpisywania bardzo długiego i skomplikowanego adresu). Aby kupon ostatecznie otrzymać, będą musieli wpisać na stronie, do której ich skierujesz adres e-mail, na który zostanie on wysłany. Istnieje mnóstwo narzędzi, które pozwolą Ci zautomatyzować cały proces 🙂

Sprawdź listę ponad 100 narzędzi i zasobów przydatnych w prowadzeniu biznesu!

Otrzymany w ten sposób adres e-mail będzie świetnym sposobem kontaktu z klientami!

Promowanie restauracji – Jak promować restaurację na Instagramie? from Kamil Glapiński

Mam nadzieję, że wiesz już jak promować restaurację wykorzystując Instagram. Jeśli masz jakieś pytania, to śmiało pisz komentarz – postaram się jak najszybciej na niego odpowiedzieć.

To nie wszystko! Przygotowałem dla Ciebie specjalną listę zadań, które musisz wykonać, by skutecznie promować swój biznes gastronomiczny na Instagramie 🙂 Wpisz swój adres e-mail by pobrać listę:

jak promować restaurację na instagramie


newsletter templates powered by FreshMail


Nie zapomnij podzielić się tą stroną ze swoimi znajomymi 🙂

 

  • Trudno sobie wyobrazić lepszą metodę promocji
    dla tego typu branży.
    chyba że ktoś wymyśli przesyłanie zapachów 🙂

    • Właśnie wróciłem od klienta, który prowadzi pizzerię… Gdybym tylko mógł przesyłać te zapachy poprzez fejsbuka albo instagrama… 🙂