Growth hacking – poradnik dla początkujących

Ten poradnik o Growh Hackingu jest stworzony przede wszystkim dla osób, które zaczynają swoją przygodę z tą techniką marketingową.

Przedstawię podstawowe założenia związane z Growth Hackingiem i najbardziej znane przykłady zastosowań, które pozwoliły niewielkim firmom stać się międzynarodowymi gigantami. Dowiesz się czym właściwie jest Growth Hacking i dlaczego jest to technika, którą szczególnie powinny zainteresować się małe firmy, w tym przede wszystkim startupy.

Zacznijmy jednak od historii i od tego skąd właściwie wziął się Growth Hacking…

  • Początki Growth Hackingu

Określenie Growth Hacking po raz pierwszy zostało użyte przez Seana Ellisa w 2010 r. więc jak widzisz jest to dość „świeża” technika marketingowa. Andrew Chen pisał o nowej specjalizacji w następujący sposób:

Stanowisko hakera wzrostu wrasta w kulturę Doliny Krzemowej, pokazując, że biegłość w programowaniu i nowoczesnych technologiach jest dziś warunkiem koniecznym bycia dobrym marketerem. Haker wzrostu to połączenie marketera i programisty, człowiek zadający sobie tradycyjne pytanie „jak skłonić klientów do kupowania mojego produktu?” i odpowiadający na nie za pomocą testów A/B, stron docelowych, czynnika wirusowości, doręczalności e-maili i protokołu Open Graph. (…)

Brzmi skomplikowanie, prawda? Nie martw się, postaram się pokazać Ci, że podstawowe założenia Growth Hackingu są „do ogarnięcia”. Na zachętę podam Ci kilka przykładowych nazw firm, które odniosły gigantyczny sukces stosując właśnie technikę Growth Hackingu. Z pewnością znasz takie nazwy jak:

  1. Dropbox,
  2. Groupon,
  3. Instagram,
  4. AirBnB.

Na czym więc polega Growth Hacking?

  • Zmień sposób myślenia

Ryan Holiday w swojej książce „Growth hacker marketing. O przyszłości PR, marketingu i reklamy” piszę, że wszystko zaczyna się od zmiany sposobu myślenia. Przekonuje on, iż GH to proces ciągły, który jest ściśle powiązany z produktem, co różni się od standardowego podejścia zakładającego, że marketing powinno się podejmować, gdy produkt jest już w 100% gotowy.

Growth Hacking można wg Holiday’a podzielić na cztery podstawowe kroki.

  • Krok 1. Dopasuj produkt do rynku

Najgorsze co możesz zrobić, to nie wsłuchiwać się w feedback jaki dostaje twój produkt/usługa. Często pomysłodawcy pewnych projektów są ślepo zapatrzeni w swoje „dziecko” i nie dociera do nich, że klienci oczekują czegoś innego. Growth Hacking zakłada konieczność ciągłego ulepszania produktu, aż do wersji, która zachwyci odbiorców. Jeśli zapomniałeś, że Twój biznes musi być dostosowany do oczekiwań odbiorców, to musisz jak najszybciej przestać iść tą drogą! 😉

Przykład? Proszę bardzo!

Airbnb - przykładowa firma stosująca growth hacking

Airbnb to platforma do wynajmowania przeróżnych miejsc – od mieszkań po apartamenty. Obecnie jest wyceniana na miliardy dolarów! Chcesz wiedzieć jakie były ich początki? W 2007 roku założyciele firmy wynajmowali swoje mieszkanie w lofcie. Dodatkowo oferowali śniadanie, stąd początkowa nazwa domeny, to airbedandbreakfast.com. Ten model biznesowy jednak nie sprawdzał się i miał wiele ograniczeń, dlatego właściciele postanowili przeprojektować swój biznes.

Wykorzystali oni fakt, że w ich mieście odbywały się konferencję technologiczne i tłumy przyjezdnych wynajmowały każdy dostępny skrawek pokoju hotelowego. Widząc zapotrzebowanie i słuchając opinii klientów postanowili oni założyć serwis do rezerwowania i wynajmowania przeróżnych miejsc noclegowych. Okazało się to strzałem w dziesiątkę! Obecnie Airbnb to globalna firma, która działa również w Polsce. Gdyby właściciele firmy nie wyrwali się ze schematycznego myślenia, nigdy nie osiągnęliby tak ogromnego sukcesu.

Pamiętaj zatem o tym, że twój produkt/usługa powinien być elastyczny i odpowiadać zmieniającym się wymaganiom klientów.

  • Krok 2. Znajdź swój sposób na wzrost

Kiedy już będziesz pewny, że produkt spełnia oczekiwania odbiorców możesz przejść do kolejnego etapu. Pamiętaj, że dopracowany i dobrze dopasowany do wymagań klienta produkt o wiele skuteczniej i taniej można reklamować, więc przekłada się to ostatecznie na stan Twojego konta.

Historia nie raz pokazała nam, że ciekawa niskobudżetowa reklama może przyciągnąć do Twojego produktu rzesze klientów. Jak w erze Youtube’a i Facebooka wyróżnić swój produkt? Jednym z moich ulubionych przykładów jest film promujący DollarShaveClub.com. Ten film ma ponad 22 mln wyświetleń! Robi wrażenie, prawda? Postaw na humor i bądź kreatywny, a Twój sukces będzie coraz bliżej 😉

Inny sposób? Tym razem może bardziej technicznie. Wróćmy do Airbnb.

Programiści zatrudnieni w Airbnb stworzyli możliwość automatycznego zamieszczenia ogłoszenia na największym portalu ogłoszeniowym w USA – Craigslist, który takiej możliwości nie oferował. Tym samym mały serwis wspiął się niejako na plecach giganta i ich zasięg informacyjny wzrósł w niesamowitym tempie! Pamiętaj co pisałem o odejściu od standardów 😉

  • Krok 3. Wirusowość to Twój najlepszy przyjaciel

Jest to niesamowicie istotny element. Jeśli sumiennie wywiążesz się z poprzednich kroków, zwiększysz znacząco swoje szanse na sukces na tym etapie. Każdy przedsiębiorca chce, żeby informacje o jego produkcie/usłudze rozprzestrzeniały się naturalnie po sieci, jednak bardzo niewielu tego dokonuje. Powyższy przykład DollarShaveClub.com mógłby się nie udać, gdyby nie dobrze dopasowany do rynku produkt, świetny pomysł na film i…możliwości serwisów społecznościowych.

Dzisiaj udostępnienie danego materiału to kwestia dwóch kliknięć, jednak gdyby nie techniczna strona całego procesu i film trzeba byłoby wysyłać np. poprzez wiadomość e-mail to jaką popularnością by się on cieszył? Pamiętaj o tym, żeby jak najbardziej ułatwiać swoim odbiorcom możliwość dzielenia się materiałami promocyjnymi lub korzystać z takich platform, które są jak najbardziej przyjazne pod względem „szerowania”.

  • Krok 4. Mierz i ulepszaj

W XXI wieku mamy do dyspozycji ogromną liczbę przeróżnych narzędzi do mierzenia efektywności naszych działań marketingowych. Musisz nauczyć się korzystać przynajmniej z tych podstawowych, jak np. Google Analytics…chyba, że chcesz „na ślepo” prowadzić swoje działania marketingowe. Mierz, analizuj, sprawdzaj co działa, a co należy zmienić! Dzięki temu będziesz mógł stopniowo ulepszać swoje działania marketingowe, by przynosiły coraz lepsze efekty przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów. Musisz jednak wiedzieć co działa – dlatego potrzebujesz jak najdokładniejszych danych. Sprawdzaj co nie podoba się Twoim klientom na Twojej stronie internetowej najbardziej, w którym momencie przerywają proces zakupowy i stosuj odpowiednie metody przypominania im o porzuconym koszyku. Zrozum co jest problemem i wyeliminuj go!

Mierz i ulepszaj

Zapoznaj się z listą ponad 100 narzędzi przydatnych w prowadzeniu e-biznesu – również z tymi związanymi z pomiarami i analityką!

  • Podsumowanie

Stosowanie Growth Hackingu należy rozpocząć od zmiany sposobu myślenia. Narzędzia zmieniają się z roku na rok, coraz nowsze technologie stwarzają coraz większe możliwości i warto być na bieżąco, jednak nawet najlepsze narzędzia nic dadzą oczekiwanych efektów, jeśli będą używane w niewłaściwy sposób.

Masz może jakieś pytania odnoście tego jak możesz zastosować Growth Hacking w swoim biznesie? Może uważasz, że w Twoim przypadku nie da się wprowadzić tej techniki? Opisz swoje odczucia w komentarzu, a jeśli masz jakieś wątpliwości to postaram się je rozwiać 🙂

  • Co dalej?

Zebrałem dla Ciebie listę przykładów zastosowania Growth Hackingu, byś mógł lepiej zrozumieć na czym polega ta taktyka marketingowa 🙂

Zobacz również ten artykuł w postaci slajdów:

GROWTH HACKING – PORADNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH from Kamil Glapiński
Tagged with:
  • Wartościowy wpis, Ryan Holiday byłby dumny – to co najważniejsze w konkretnym poście. Brawo 🙂

    • Bardzo wciągnęła mnie jego książka o GH 🙂 Myślę, że jednak rezerwowanie tych technik tylko dla firm technologicznych/startupów nie ma sensu i można je bez obaw stosować również np. w ecommerce, czy nawet bardziej tradycyjnych biznesach (tylko pojawia się wtedy problem skalowalności).

  • Tomasz Dziobiak

    no to zapraszamy grow hackerów do inteligentnej platformy e-mail marketingu – http://www.greensender.pl – Jak to mówią – Have fun.