Dlaczego warto nagrywać podcasty?

57 MILIONÓW AMERYKANÓW, A TO 21% POPULACJI USA SŁUCHA PODCASTÓW. W POLSCE PODCASTY JESZCZE NIE SĄ TAK POPULARNE. ALE JAK CZĘSTO TO BYWA - JEST TO KWESTIA CZASU. NOWINKI DO POLSKI DOCIERAJĄ PO MIESIĄCACH, A CZĘSTO - LATACH. CI, KTÓRZY SKORZYSTAJĄ Z TEJ LUKI INFORMACYJNEJ, W PRZYSZŁOŚCI BĘDĄ MIELI PRZEWAGĘ.

[Wpis gościnny]

Coraz więcej ludzi mówi o tym, jakich podcastów słucha prowadząc auto lub biegając. Ja lubię słuchać ćwicząc na siłowni albo na długim spacerze w lesie.

Dowiedziałam się o podcastach na konferencji Polcaster zorganizowanej w Google Campus, w Warszawie. Od tego momentu moje zainteresowanie tym rodzajem treści wzrosło.

Co więcej sama zaczęłam nagrywać - co tydzień wypuszczam podcast, Start Up My Life o marketingu internetowym i świecie startupów. Zapraszam ekspertów, promujących marki oraz przedsiębiorców, którym udało się wystartować ze swoim pomysłem na biznes.

Dlaczego podcast?

Content marketing (marketing treści) nie ogranicza się do prowadzenia bloga, aktywności w social mediach, nagrywania filmików na YouTube, prowadzenia workshopów i robienia prezentacji.

Codziennie jesteśmy zalewani treścią - dobrą i mierną. W Internecie mnożą się artykuły, które są wielokrotnie kopiowane, przepisywane, nie wnoszące nowej jakości. Są również artykuły pisane na podstawie doświadczenia. Często to one stają się treściami wirusowymi. Bo są pisane z pasją, emocjonalnie.

Czasami „wirale" to są jednorazowe strzały. Jeśli chcesz spróbować czegoś nowego, to warto sięgnąć po audio. To jeszcze jeden sposób na budowanie marki osobistej oraz stworzenia… bardzo intymnej treści. Podcasty - to narzędzie content marketingowe mniej popularne w porównaniu do YT lub blogowania. Ale patrzmy w przyszłość!

Liczba słuchających podcastów drastycznie rośnie. W tym artykule przedstawię 9 powodów dlaczego warto słuchać podcastów oraz je tworzyć. Podcasty nie pasują każdej firmie albo marce osobistej. Nie każdemu podoba się swój głos, nie każdy potrafi zadbać o całą logistykę - regularność tworzenia treści, zaproszenie gości, nagrywanie i obróbkę audio.

Nagrywanie podcastów to czasochłonne przedsięwzięcie, które przyniesie wyniki po dłuższym czasie. Pewnie dlatego tyle entuzjastów rezygnuje po pierwszym lub drugim nagranym odcinku. Treść audio to świetna promocja dla małych firm.

Po co robić podcasty?

Wielkie natomiast nie angażują się w robienie podcastów. Oprócz jednej, którą znam - Deloitte.

Przejdziemy do konkretów. Otóż podcasty są bardzo dobrym sposobem na promocję własnego biznesu, bo gwarantują: 

  1. Prosty sposób na zbudowanie publiczności
    Warto zaprosić znanego eksperta, przygotować pytania i zadbać o obecność na wszystkich appkach do słuchania podcastów. Wywiady z autorytetami przyciągają słuchaczy.
  2. Wygoda
    Podcastów można słuchać niezależnie od miejsca. Są dostępne wszędzie, nawet bez połączenia z Internetem. Można je sciągnąć i słuchać offline. Czego nie można powiedzieć o treści pisanej lub wideo.

  3. Front-end (czyli treść promocyjna)
    Na podcastach nie zarobisz, ale wiadomo jedno: tam, gdzie zrzeszasz dużą społeczność, możesz sprzedawać - swoje produkty, produkty Twoich parterów, współpracować ze sponsorami. Nie muszę wspominać o tak ważnym kierowaniu ruchu z kanału podcastowego na stronę www.

  4. Podcasty zastąpią radio
    Upodobania i zachowania konsumentów zmieniają się. Teraz coraz mniej preferujemy radio i telewizję. Filmy oglądamy na Netflix unikając rażącej ilości reklam. Muzykę słuchamy na Spotify. Mamy ślepotę banerową, nie akceptujemy więcej czysto reklamowego charakteru treści. Podcasty to audio on demand.

    Po co robić podcasty?

    To Ty wybierasz, co będziesz słuchać dzisiaj podczas jazdy samochodem do Trójmiasta. Nie chcesz denerwować się nowymi bataliami politycznymi. Chcesz z korzyścią spędzić czas prowadząc samochód przez kolejne trzy godziny. Nigdy więcej narzuconych treści!

  5. Bardziej intymny kontakt
    Kontakt między słuchaczem a twórcą i gośćmi podcastu jest o wielu ściślejszy. Prowadząc podcast budujesz zaufanie słuchaczy do swojej osoby. A to się przekłada na jakość leadów.

    Twoi słuchacze sprawdzą Ciebie w Internecie, zobaczą co oferujesz. Tacy odbiorcy - to tak zwane „ciepłe” leady. Są chętni coś od Ciebie kupić, jeśli zareklamujesz swój produkt w nieagresywny sposób.

  6. Robienie podcastów nie wymaga dużych inwestycji
    Potrzebujesz dobrego recordera albo mikrofonu, żeby zapisywać wywiady oraz oprogramowania do obróbki ścieżek dźwiękowych. Największa inwestycja - to Twój czas i wysiłek. Nawiązując nowe znajomości z ludźmi, budujesz swój kapitał społeczny.

    Gości można szukać na konferencjach. Oczywiście trzeba być odważnym i zaproponować wzięcie udziału w podcaście. Ale to właśnie tak zaczyna się współpraca z kimś, kto już zjadł zęby w tej branży. Na przykład, twórca podcastu Lepiej Teraz nawiązał kontakt ze znanym blogerem, Andrzejem Tucholskim, kiedy ten prowadził darmowe szkolenie.

  7. Unikatowe treści
    Słyszeliście już o tym, że nie ma nowych treści? One są wielokrotnie powielane. W odróżnieniu od naukowców, którzy opisują swoje odkrycia w artykułach, blogerzy jako twórcy treści codziennie odkrywają Amerykę.

    Po co robić podcasty?

    To prawda, że opisują dobrze znane rzeczy w inny sposób, ale często wzorują się na treści innych blogerów. Wywiady - to treść unikatowa i niepowtarzalna. Dlatego warto wybrać ten format.

  8. Darmowa wiedza
    Podcasty dostarczają dużo merytorycznej treści prosto od ekspertów. Ile się płaci za godzinę konsultacji z doradcą finansowym, który opowie jak zoptymalizować podatki w firmie? Dobry podcaster potrafi zebrać dobrą listę pytań, które wyciągną od gościa wszystkie niezbędne informacje.

  9. Elastyczność i wielofunkcyjność podcastów
    Podcasty można przekształcić w inne rodzaje treści. Dlaczego nie napisać książkę na podstawie rad, które dali Twoi goście, eksperci w swojej dziedzinie? Wystarczy zrobić transkrypcje, dodać swoje refleksje i voilà! książka gotowa.

Podsumowanie

Jeszcze nie przekonałam Ciebie do robienia podcastów? Wybierz swój ulubiony temat i stwórz unikatową treść!

[Wpis gościnny]

margaret-ovsiyenko

Margo, blogerka i specjalista ds. marketingu internetowego. Na blogu startupmylife.net pisze o nowych narzędziach marketingowych użytecznych dla małych firm, startupów i freelancerów. Co tydzień na jej kanale podcastowym pojawia się nagranie z ekspertem z branży marketingu.

Tagged with:
  • Na pewno jest to dobra forma przekazywania wiedzy. Sam z niej korzystam jadąc codziennie do pracy i albo słucham ebooka albo podcast.

    • Każdy z nas marnuje wiele czasu na różnego rodzaju przejazdy, chodzenie itd. Wystarczy założyć na uszy słuchawki lub podłączyć smartfon do car audio i okazuje się, że można konsumować wartościowe treści podczas wykonywania zwykłych, codziennych czynności 🙂

      • Jest tylko jeden problem Kamilu, nie każdy chce w ten sposób konsumować wiedzę. To jest tak jak ze zwykłym oglądaniem telewizji. Większość woli siedzieć na kanapie i oglądać TV a tylko nieliczni zdecydują się na inną formę „odpoczynku” jak np. czytanie książek.

        • Wszystko zależy jak na to spojrzeć 🙂 Zawsze na świecie było tak, że były osoby ambitne, chcące się rozwijać i poświęcać czas na realizowanie celów i marzeń i takie, które wolą siedzieć, odpoczywać i nic nie robić. Nie można ludzi zmusić do tego, żeby się rozwijali 🙂 Natomiast wierzę w to, że godziny poświęcone na wszelkiego rodzaju rozwój zaowocują po pewnym czasie

  • Pingback: Dlaczego warto nagrywać podcasty? - Strona Łukasza Grodzkiego | Strona Łukasza Grodzkiego()