Burza mózgów – jak skutecznie wykorzystać ją w biznesie (i nie tylko)?

Burza mózgów to metoda generowania pomysłów, o której z pewnością nie raz słyszałeś, a być może praktykowałeś ją w szkole lub pracy. Warto zainteresować się dokładniej tą metodą, ponieważ w czasach szkolnych była ona często przeprowadzana w nieodpowiedni sposób, a mimo to jej efekty były ponadprzeciętne.

Dzisiejszy wpis będzie poświęcony wykorzystaniu burzy mózgów w biznesie, dzięki czemu Twój zespół będzie mógł łatwiej i szybciej generować lepsze pomysły.

Czym właściwie jest burza mózgów?

Burza mózgów (angielskie brainstorming), zwana również twórczą dyskusją, stanowi niekonwencjonalny sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów.

Opracowana została przez Amerykanina A.Osborne’a. Pierwszy raz zastosowana w 1938. Proces rozwiązywania problemów tą metodą składa się z dwóch typowych czynności intelektualnych: wytwarzania pomysłów, rozwiązania i ich oceny.

Jak już wiesz chodzi w tym wszystkim o wygenerowanie wartościowych pomysłów. Przy okazji ta metoda ma dodatkowe pozytywne aspekty, takie jak np. zwiększenie zaangażowania pracowników w procesy decyzyjne, co przekłada się na silniejszą więź z firmą. Nie jest to jednak najważniejszy element, więc pominę dalszą analizę „skutków ubocznych”.

Proces kreowania pomysłów – schemat wydarzeń

  • Zbudowanie odpowiedniego zespołu

burza mózgów

Jest to bardzo istotny element całego procesu, ponieważ to od ludzi, którzy uczestniczą w burzy mózgów zależy jakość generowanych pomysłów. Należy zadać sobie pytanie, czy wybrany zespół jest wystarczająco zróżnicowany? Najlepiej wybrać osoby z różnych stanowisk, w różnym wieku oraz z różnymi doświadczeniami. Co istotne, w brainstormowym zespole powinny się znaleźć nie tylko osoby uważane za kreatywne! Warto nawet zastanowić się nad wprowadzeniem do zespołu ludzi z zewnątrz, którzy urozmaicą proces swoim świeżym spojrzeniem. Istotnym elementem może być również wprowadzenie neutralnego moderatora. Elementem zwiększającym jakość prezentowanych pomysłów może być poinformowanie uczestników nawet kilka dni przed przystąpieniem do procesu o tematyce spotkania. Dzięki temu uczestnicy będą lepiej przygotowani.

Jeśli chodzi o ilość uczestników, to dotarłem do informacji jakoby liczba 12 była optymalnym rozwiązaniem. Co w przypadku, gdy Twoja firma liczy łącznie tylko kilka osób, albo być może prowadzić jednoosobową działalność? Zaproś do burzy mózgów znajomych, bądź osoby z zewnątrz (najlepiej, żeby miały one pojęcie o problemie, których chcesz poruszyć). Alternatywą do klasycznej burzy mózgów jest jej odmiana 635, gdzie potrzebne jest 6 osób, jednak cały proces jest nieco bardziej skomplikowany.

Ok, przejdźmy więc dalej!

  • Koncentracja na problemie

burza mózgów

Po wybraniu odpowiedniego zespołu należy dokładnie określić problem, którego rozwiązania poszukujemy oraz ramy tematyczne wokół których można się poruszać. Zwiększeniu poziomu koncentracji może posłużyć zaprezentowanie tła sytuacyjnego, zaprezentowanie obecnej sytuacji i odpowiednich danych statystycznych. Pozwoli to na wejście głębiej w temat oraz zdobycie przez uczestników burzy mózgów niezbędnych informacji ułatwiających formułowanie wartościowych pomysłów  w późniejszej fazie.

  • Generowanie pomysłów

burza mózgów

Jest to kluczowy element całego procesu. Przed jego rozpoczęciem należy jednak wyraźnie przedstawić wszystkim uczestnikom zasady, których bezwzględnie powinni przestrzegać. Jakie to zasady? Można wyróżnić kilka podstawowych:

  1. Najpierw propozycje, później oceny,
  2. Jedna wypowiedź – jeden temat,
  3. Liczy się ilość, nie jakość,
  4. Akceptacja dla „szalonych” pomysłów.

Szybka porada: By zwiększyć efektywność generowania pomysłów postaraj się, by burza mózgów była przeprowadzana w maksymalnie komfortowych warunkach. Ograniczaj wszelkie możliwe rozpraszacze! 

Szczególnie istotne jest to, aby uczestnicy nie oceniali wypowiedzi innych osób z zespołu, ponieważ negatywne komentarze mogą ograniczyć ich aktywność. Prawidłowego przebiegu tego etapu powinien pilnować moderator.

Kolejnym istotnym elementem jest sposób prezentowania pomysłów. Warto unikać zwrotów w stylu „nie wiem, czy to będzie realne, ale…”, albo „wiem, że to będzie trudne do wdrożenia, ale…”.

W przypadku tak rozpoczętej prezentacji pomysłu skazujemy się z góry na jego gorsze traktowanie – nawet podświadomie. Jeśli osoba, która proponuje dany pomysł sama w niego nie wierzy, to dlaczego pozostali uczestnicy mieliby w niego uwierzyć? Ponadto, jeśli inna osoba miała zbliżony, choć nieco różniący się od danej propozycji pomysł, to może ze względu na wątpliwości danego uczestnika zrezygnować z podzielenia się swoim pomysłem z grupą.

  • Wybór najlepszych pomysłów

burza mózgów

Aby przeprowadzić prawidłową selekcję pomysłów, należy najpierw określić najważniejsze kryteria wyboru. Na tym etapie podobnie jak na poprzednim w wielu przypadkach popełniane są poważne błędy (w przypadku poprzedniego kroku tym błędem jest brak jasno nakreślonych zasad i dyscypliny). Niekiedy przydatne będzie dołączenie na tym etapie nowych osób ze świeżym spojrzeniem, które nie uczestniczyły w poprzedniej fazie procesu.

  • Tworzenie prototypu pomysłu

burza mózgów

Po wyselekcjonowaniu najlepszych pomysłów powinniśmy przejść do etapu rozwijania tych koncepcji do momentu stworzenia wstępnego prototypu. Pozwoli to nam poznać niewidziane na pierwszy rzut oka problemy i szanse związane z danym pomysłem.

Dalsze procesy są już związane bardziej z projektowaniem niż ściśle z procesem poszukiwania nowych pomysłów, dlaczego zatrzymajmy się póki co tutaj.

Na co zwracać szczególną uwagę?

Aby burza mózgów przebiegała prawidłowo należy zwrócić szczególną uwagę na kilka elementów składowych całego procesu. Od samego początku powinniśmy zwrócić uwagę na detale, które często są pomijane, jak np. odpowiedni dobór zespołu (i wcale nie chodzi o to, żeby były to tylko osoby kreatywne). Ponadto, bardzo wiele zależy od odpowiedniej moderacji i dyscypliny. Niepożądanymi sytuacjami (szczególnie w momencie generowania pomysłów) są m.in.:

  • dominacja jednego z uczestników zespołu,
  • zbyt duża ambicja niektórych uczestników,
  • brak odpowiedniej moderacji (chaos, przekrzykiwanie się),
  • niewielka otwartość na pomysły (szczególnie na etapie wyboru i dyskusji nad propozycjami),
  • nietrzymanie się głównego wątku przez uczestników.

Jak widzisz prawidłowo przeprowadzona burza mózgów wymaga skupienia na detalach i różni się znacząco od procesu, którego doświadczaliśmy w szkole, gdy wszyscy się przekrzykiwali i od razu oceniali pomysły innych uczestników burzy mózgów.

Jest jeszcze jedna rzecz, dzięki której możesz znacząco zwiększyć efektywność burzy mózgów w swojej firmie. Tym brakującym elementem jest przeprowadzenie przed etapem generowania pomysłów kilku ćwiczeń na kreatywność. Dzięki temu Twój zespół „rozgrzeje” się i uwolni jeszcze większy potencjał!

Przygotowałem dla Ciebie specjalne gratisy! Pobierz DARMOWĄ paczkę, w której znajdziesz zarówno checklistę, dzięki której za każdym razem profesjonalnie przeprowadzisz burzę mózgów i ominiesz najczęstsze błędy oraz listę 10 metod na pobudzenie kreatywności. Wystarczy, że poniżej podasz swój e-mail i zapiszesz się na moją listę mailingową, gdzie dziele się ze swoimi czytelnikami wartościową wiedzą (i wysyłam materiały Premium!).

Moje propozycje zawarte w poradniku możesz wykorzystać również poza samą burzą mózgów, gdy tylko będzie Ci potrzebny nagły przypływ „weny” 🙂 Wszystko to znajdziesz w linku poniżej!

 


Jak pobudzić kreatywność?

Tagged with:
  • Mam wrażenie, że ta burza muzgów nie tylko w biznesie jest taka przydatna. W szkole też by uczniom bardzo pomogło, tylko na wszystko jest za mało czasu 🙂

    • Jasne! Jest wiele obszarów zastosowań dla tej techniki 🙂 Niestety polski system edukacji nie jest nastawiony na pracę zespołową. Potrzebna byłaby zmiana sposobu myślenia.

      • A do tego jeszcze nam daleko.

        • Mam nadzieję, że wraz z pokoleniową zmianą kadr zmienią się też metody 🙂

  • Bardzo lubię tę metodę, bo dzięki nie już nie raz udało mi się wpaść na świetne pomysły i rozwiązania

  • Porady ciekawe i przyznaje racje, w wielu momentach burza mózgów była źle prowadzona. Czytając twojego posta,uświadomiłam sobie to. Zapisałam się na liste, by dostać darmowe materiały. Mam nadzieje,ze szybko przyjdą 😉

    Ps. Burza mózgów jest dobra nie tylko w biznesie,jednak to jedna z lepszych metod pracy(o ile jest dobrze przeprowadzona). Pozdrawiam serdecznie

    • Cześć 🙂 Po wpisaniu adresu email powinnaś zostać przekierowana na stronę z materiałami. Czy było tak w Twoim przypadku?

      • Dostałam go kilka dni temu,dziękuje :). Po prostu zdziwił mnie fakt,ze przyszedł po kilku miesiącach,ponieważ juz wcześniej się zapisywałam na liste

  • Waldemar Pać

    Wartościowe rady. Do wykorzystania nie tylko w biznesie.

    • Dziękuję 🙂 Oczywiście to metoda, którą można zaadaptować do wielu organizacji i okoliczności 🙂

  • Marta Mikulska

    Jako że jestem urodzonym ekstrawertykiem burza mózgów to dla mnie najlepsza z metod kreatywnych! 🙂

    • Warto pamiętać o tym, że gdy w burzy mózgów uczestniczą zarówno ekstrawertycy jak i introwertycy, to Ci pierwsi muszą nad sobą panować i zostawić trochę przestrzeni tym drugim 🙂 Zbyt duża ekspresyjność może wywołać pewne onieśmielenie 🙂

  • Kasia Wawrzycka

    Kiedy jeszcze pracowałam na etacie bardzo lubiłam burze mózgów. Ale w jednoosobowej działalności to trochę bardziej skomplikowana sprawa 😉

    • Wtedy warto przedyskutować swoje pomysły w gronie osób, które uważamy za kreatywne i kompetentne. Niestety organizacyjnie jest to trudniejsze, ale warto spróbować 🙂 A jaki biznes prowadzisz? 🙂

      • Kasia Wawrzycka

        Biznes fitness 🙂 Z silnym postanowieniem przekształcenia w binzes online, choć w mojej branży to nie takie proste. Dlatego mam teraz okres podejmowania wielu decyzji i nie ukrywam, że czasem brakuje mi siły, która płynie z grupowego rozpracowywania problemów.

        • Fitness i tematy pokrewne w ostatnich latach rosną w super tempie 🙂 A przekształcenie w biznes online jest wg mnie świetnym pomysłem i trzymam mocno kciuki za takie podejście 🙂

          Jestem fanem przekształcania standardowych biznesów w nowocześniejsze modele oparte o Internet, dlatego jeśli mogę Ci jakoś pomóc, to daj znać u mnie na profilu na fb (https://web.facebook.com/kamilglapinskipl/) lub poprzez maila kontakt@kamilglapinski.pl (chociaż na facebooku z pewnością odpisze szybciej) 🙂

          Co dwie głowy to nie jedna, a może świeże spojrzenie kogoś z zewnątrz pozwoli Ci jeszcze lepiej zaplanować działania biznesowe 🙂